Hvordan vinnes kontrakten?

Ukens spill kommer fra Sigbjørn Vågene, og han lurer på hvordan syd bør spille hjem 6 ruter etter en liten kløver i utspill. Ser du varianten med åpne kort?

 

spar

K D  
hjerter 10
ruter D 9 6 5 4
klÝver E K 9 8 7
spar E 8 7 3
syd_alle

spar

kn 6 4 2
hjerter K kn 7 5 3 hjerter D 6 2
ruter 8 7 3 ruter -
klÝver 3 klÝver D kn 10 6 5 4
 

spar

10 9 5  
hjerter E 9 8 4
ruter E K kn 10 2
klÝver 2

Det gjelder å telle stikkene og legge en plan i stikk én, ellers kan det være over allerede før du får begynt. Personlig bruker jeg også et annet hjelpemiddel utover å telle stikk, som går ut på å lokalisere taperne og deretter finne ut hvordan de kan forsvinne. Det kan gjøre spill som dette noe lettere, og du vinner faktisk denne kontrakten uten å telle stikk i det hele tatt!

Det første jeg gjør er å eliminere det stikket jeg må tape uansett; spar ess. Jeg ser for meg at motparten får det stikket, og så begynner jeg å telle de øvrige taperne. På hånden ser jeg tre tapere i hjerter og én taper i spar. På bordet har jeg kun tre tapere i kløver. Siden det er en taper mindre i bordet, prøver jeg først å finne en sikker måte å bli kvitt de på. Ser du hvordan?

For å ha kommunikasjonen i orden med trumfen 3-0, må du stjele en kløver med en gang! Du har mange og høye trumf, og selv med trumfen 3-0 er det sikkert å stjele tre kløver med tre høye ruter. Når du stjeler kløveren, hiver vest en spar. Du innkasserer ruter ess, øst saker en kløver (med trumfen 2-1 kunne du ha claimet 12 stikk). For å være sikker på at vest ikke blir kvitt sparene sine når du stjeler kløver, spiller du en spar med en gang. Vest stikker best med spar ess, og spiller en trumf tilbake. Den tar du på bordet, og stillingen er denne:

 

spar

K  
hjerter 10
ruter D 6 5
klÝver K 9 8
spar 8 7
syd_alle

spar

kn 6 4
hjerter K kn 7 5 3 hjerter D 6
ruter 8 ruter -
klÝver - klÝver D kn 10
 

spar

10 9  
hjerter E 9 8 4
ruter K kn
klÝver -

Du stjeler en kløver høyt, tar for hjerter ess og trumfer en hjerter. Nok en kløverstjeling fjerner bordets siste taper, og du kan velge om du vil gå inn på spar konge eller en hjerterstjeling (som i teorien er sikrest) for å ta ut vests siste trumf.

Hva som ikke fungerer på dette spillet, er å trekke ut vests trumf i tre runder. Ingen av de andre fargene er fordelt slik at de produserer et tolvte stikk. En annen fallgruve er å starte en massiv krysstjeling. Med denne metoden kan du klare elleve stikk, men det er også alt siden vest blir kvitt sine tre små spar.

Hilsen Trond