Her er et spill fra første spilledag som inneholdt flere interessante poeng. Det første du må ta stilling til er hva du vil åpne med som syd:
Meldingsforløpet fortsatte på følgende vis ved begge bord:
Stokkeland A. Andersen Johnsen Eide
2 ruter var overføring til hjerter, og 4 kløver viste minst 6-kortsfarge i hjerter, kortfarge i kløver og sleminteresse. Hva ville du meldt i syd over 4 kløver? Har du til 4 ruter, eller går du ned i 4 hjerter?
Selv om du allerede har oppvurdert en 14-poenger, bør du vurdere å ta med deg 4 ruter for å indikere for makker at du har litt interesse. Honnør tredje i trumf, mulig stjeleverdi i spar, førstekontroll i ruter og en kløver med stikkpotensial er plussfaktorene. Man har ofte lett for å nedvurdere når man har lengde i makkers kortfarge, men ess–konge femte er ikke den verste langfargen man kan ha mot makkers singleton.
Både Jan Mikkelsen og Lars Eide valgte å melde 4 hjerter. Dermed ble det endestasjonen. Når vi ser nord og syds hender mot hverandre, er dette en slem man gjerne vil være i:
Om kløveren er fordelt 4–3 hos motparten, kan du få kastet begge nords spartapere, den ene på kongen og den andre på dem femte kløveren, som i så fall kan trumfes god.
Hele spillet:
Trumf i så fall kløveren god, spill ruter til esset og kast bordets siste spar på det godspilte kløverstikket. Deretter kan du presse ut ruter konge for å sette opp det tolvte stikket.
Skulle kløveren være fordelt 5–2, blir du avhengig av ruterfinessen. Hjerteren 4–0 gjør også at du blir avhengig av ruterfinessen dersom du får spar ut.
Av Kristian Barstad Ellingsen